Πηγές: Άρθρα
Έχουμε συνηθίσει να συνδέουμε το σχολείο μόνο με τα μαθήματα, τις γνώσεις και τις δεξιότητες. Η "δουλειά" του σχολείου όμως δεν θα πρέπει να περιορίζεται εκεί καθώς είναι πολύ πιο σημαντική. Καλλιεργεί, ανάμεσα σε άλλα, και τις σχέσεις ανάμεσα στους μαθητές μας αλλά και σε όλους τους ανθρώπους που συνυπάρχουν μέσα στο σχολικό περιβάλλον.
Η πλατφόρμα Tik Tok είναι ευρέως διαδεδομένη και αγαπητή στους νέους και έφηβους. Αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης που αυτοδημιούργητων βίντεο. Αυτή ακριβώς την προτίμηση επιχείρησαν να «εκμεταλλευτούν» και οι εκπαιδευτικοί στους καιρούς της πανδημίας και μέσα στο μέσο αυτό να δημιουργήσουν το εκπαιδευτικό υλικό τους για την εξ αποστάσεως.
Η ταχύτητα με την οποία πλέον έρχονται αλλαγές σε όλους τους τομείς της καθημερινότητάς μας είναι τρομακτική. Εκεί που συνηθίζουμε τη μία, έρχεται η επόμενη η οποία ανατρέπει όλα όσα ξέρουμε. Με την πανδημία του κορωνοϊού και τις αναγκαστικές αλλαγές που επέφερε σε όλη μας τη ζωή, η εκπαίδευση φαίνεται να περνάει με τη σειρά της μία από τις πιο κρίσιμες περιόδους στην ιστορία της, προσπαθώντας να βρει νέους τρόπους να αντέξει και να συνεχίσει να παράγει το έργο που πρέπει.
Από τα μεγαλύτερα θέματα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων είναι η αφηρημάδα, η αναβλητικότητα, η διάσπαση προσοχής των μαθητών τους και πολλά άλλα. Αυτά έτσι και αλλιώς έχουν να τα αντιμετωπίσουν και στις τάξεις διά ζώσης, φανταστείτε σε τι βαθμό έχουν να τα αντιμετωπίσουν στις διαδικτυακές τάξεις. Και μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, μπορεί να τα κάνουν και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί!
Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, αλλά πολύ περισσότερο στα πανεπιστήμια, διαπιστώνουν ότι το πιο δύσκολο ίσως πράγμα μέσα στις αίθουσες είναι να κρατήσεις το ενδιαφέρον των μαθητών/φοιτητών ώστε να συμμετάσχουν στο μάθημα αλλά και στις συζητήσεις.
Η παρούσα σχολική αλλά και ακαδημαϊκή χρονιά στο σύνολό της έχει διεξαχθεί μέσω της διαδικτυακής διαδικασία εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Η διδασκαλία και η μάθηση χαρακτηρίζεται ως μία διαδικασία κοινωνικής αλληλεπίδρασης αλλά και βιωματικής εμπειρίας και επαφής με τους εκπαιδευτικούς και τους /τις μαθητές/τριες να βρίσκονται σε μία δύσκολη θέση να προσπαθούν να συγκεράσουν τη βίωση της μάθησης και την εξ αποστάσεως διδασκαλία.
Το διαδίκτυο προσφέρει ανεξάντλητες πηγές για εκπαιδευτικά θέματα: Νέους τρόπους διδασκαλίας, νέα εργαλεία, ιδέες και οτιδήποτε άλλο μπορεί να φανταστεί ένας εκπαιδευτικός. Πηγές που χωρίς το διαδίκτυο δεν θα γνωρίζαμε ποτέ, δεν θα έφταναν ποτέ στα χέρια μας.
Η ψηφιακή αφήγηση αποτελεί τον συνδυασμό της παραδοσιακής αφήγησης με μια ποικιλία ψηφιακών πολυμέσων, όπως εικόνες, ήχο και βίντεο. Η πολυαισθητηριακή αυτή εμπειρία έχει κερδίσει το ενδιαφέρον της εκπαιδευτικής κοινότητας που πλέον το βλέπει ως ένα ακόμα εργαλείο για την ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών/τριών και την παροχή ευκαιριών για την αυτοέκφραση τους.
Η 9η Φεβρουαρίου αποτελεί την παγκόσμια ημέρα για ένα ασφαλέστερο διαδίκτυο και, βλέποντας την τεχνολογία να γίνεται απαραίτητο εργαλείο σε όλο και περισσότερους τομείς, είναι πιο επίκαιρο από ποτέ να μάθουμε όσο πιο πολλούς τρόπους μπορούμε για να προστατέψουμε τα πιο ευάλωτα μέλη της κοινωνίας μας που είναι τα παιδιά.
Το TikTok ήρθε για να μείνει, η επιτυχία του ολοένα και μεγαλώνει και πλέον κάθε επιμέρους κοινότητα του πραγματικού κόσμου σχηματίζει και την αντίστοιχη διαδικτυακή κοινότητα στο κοινωνικό αυτό δίκτυο. Το TikTok έχει πλάκα, αυτό είναι το κύριο χαρακτηριστικό του. Επίσης, συγκεντρώνει κυρίως μικρότερες ηλικίες, αλλά αρχίζει και ρίχνει τα "πλοκάμια" τους και τους μεγαλύτερους. Άρα το κοινό του είναι μεγάλο και πιάνει όλες ηλικίες, όλα τα επαγγέλματα, όλες τις χώρες.
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είτε σε καθημερινή βάση με σύγχρονη εκπαίδευση , είτε σε συνδυασμό σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης αποτελεί μία απαιτητική πραγματικότητα σε παγκόσμιο επίπεδο. Σε αυτό το πλαίσιο που διαμορφώνεται είναι φυσικό οι εκπαιδευτικοί να αναζητούν τρόπους να εγείρουν το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών τους αλλά και να ενεργοποιήσουν την έμφυτη περιέργειά τους.
Η εποχή της τηλεκπαίδευσης έχει αναδείξει πολλά προβλήματα που ήδη υπήρχαν αλλά και άλλα που δημιουργήθηκαν λόγω των συγκεκριμένων συνθηκών. Ένα από τα σημαντικότερα που πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστεί είναι αυτό της κινητοποίησης των μαθητών, να έχουν δηλαδή κίνητρο να μελετήσουν, να συμμετέχουν, να γίνουν καλύτεροι. Αυτό ακριβώς το κίνητρο φαίνεται να είναι δύσκολο να το πετύχει κανείς μέσω ενός υπολογιστή και μιας διαδικτυακής τάξης αλλά σίγουρα δεν είναι ακατόρθωτο!
Τους τελευταίους μήνες, πέρα από τον Covid19, μιλάμε όλο για το διαδίκτυο: Τηλε-εκπαίδευση, τηλε-εργασία, διαδικτυακές αγορές, διαδικτυακές συναλλαγές και η λίστα μπορεί να συνεχιστεί για ώρες. Δεν είναι λίγοι αυτοί που δυσκολεύονται και δεν είναι και λίγοι αυτοί που αντιμετωπίζουν προβλήματα με θέματα ασφαλείας των τεχνολογιών που χρησιμοποιούν, των λογαριασμών τους και των προσωπικών τους δεδομένων. Δεν υπάρχει λοιπόν πιο κατάλληλη στιγμή από τώρα για να διδάξουμε στους μαθητές μας τα μυστικά της κυβερνο-ασφάλειας για να τους ετοιμάσουμε για ένα (όλο και περισσότερο) διαδικτυακό μέλλον.