Πηγές: Έρευνες
Η Έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε από την YouGov, την Humankind Research και τη HomoDigitalis τον Μάιο του 2023. αναδεικνύει την τρέχουσα ελληνική πραγματικότητα, εξετάζοντας τις προκλήσεις, τις ανησυχίες και τις συστάσεις των νέων για την ενίσχυση της προστασίας και της ιδιωτικής τους ζωής στο διαδίκτυο.
Το έργο SEER επιδιώκει την ενίσχυση της εκπαίδευσης STE(A)M στην Ευρώπη. Για το σκοπό αυτό, διαμορφώθηκε ένα ερωτηματολόγιο (και στα Ελληνικά), το οποίο επιδιώκει να διερευνήσει τις παρούσες στάσεις αλλά και ανάγκες των εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών ως προς την υλοποίηση της εκπαίδευσης STE(A)M σε όλα τα εκπαιδευτικά επίπεδα και τύπους εκπαίδευσης .
Τα παιχνίδια που παίζονται στο κινητό και βασίζονται σε εντοπισμό θέσης/τοποθεσίας, μας "αναγκάζουν" να κινούμαστε με αποτέλεσμα να βάζουμε κάποιου είδους σωματική δραστηριότητα στη ζωή μας. Σύμφωνα λοιπόν με μια τελευταία έρευνα από το LSE στο Λονδίνο όλη η διαδικασία μπορεί να μας βοηθήσει να καταπολεμήσουμε και την κατάθλιψη.
Με την πανδημία του κορωνοϊού το τοπίο της εκπαίδευσης άλλαξε ριζικά. Όχι μόνο η τυπική εκπαίδευση (το σχολείο και το πανεπιστήμιο) αναγκάστηκαν να βρουν τρόπους να μεταφερθούν στον διαδικτυακό κόσμο και να έχουν και τα ίδια αποτελέσματα αλλά και χιλιάδες άλλοι άνθρωποι, που είχαν ολοκληρώσει τους κύκλους σπουδών τους, έψαξαν να βρουν διέξοδο σε διαδικτυακά μαθήματα που τους προσέφεραν νέες και διαφορετικές γνώσεις από αυτές που ήδη κατείχαν.
Η περίοδος της πανδημίας και της καραντίνας οδήγησε σε μια άνευ προηγουμένου αλλαγή της καθημερινότητας με μεγάλο κομμάτι αυτής να περνάει στον διαδικτυακό κόσμο. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να αναπτύξουμε, θέλοντας και μη, μία σειρά από δεξιότητες που θα μας ακολουθούν σε όλη μας της ζωή. Το ίδιο ισχύει φυσικά και για τα παιδιά μας.
Οι εκπαιδευτικοί, πέρα από τη διδασκαλία και τη φροντίδα των εκπαιδευτικών και μαθησιακών θεμάτων, θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψιν τους και όλα τα άλλα χαρακτηριστικά των ανθρώπων που έχουν απέναντί τους, ανεξαρτήτως ηλικίας. Η πανδημία και η αναγκαστική μετάβαση στον διαδικτυακό και εξ'αποστάεως κόσμο έχει φέρει αλλαγές σε πολλά περισσότερα θέματα από ένα απλό διαδικτυακό μάθημα.
Η πανδημία είναι εδώ, και μετά τον πρώτο καιρό και το πρώτο σοκ, αρχίζουμε να μετράμε τις...πληγές που μας άφησε! Ένα από τα πιο σοβαρά τραύματα το δέχτηκε η εκπαίδευση, με μαθητές αλλά και εκπαιδευτικούς να αναγκάζονται να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα που υπό άλλες συνθήκες θα ήθελαν μήνες ή και χρόνια για να εισαχθούν σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα. Πώς επηρέασε όλη αυτή η διαδικασία τους μαθητές;
Οι νέες συνθήκες που δημιουργήθηκαν με την αναστολή λειτουργίας των σχολείων σε εθνικό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο έχουν δημιουργήσει ένα πρωτοφανές εκπαιδευτικό τοπίο τόσο σε μικρότερες όσο και σε μεγαλύτερες τάξεις. Είναι μια περίοδος όπου εκπαιδευτικοί, γονείς, πολιτεία προσπαθεί να δημιουργήσει ένα πλαίσιο ευκαιριών και συνθηκών μάθησης καταγράφοντας τις εμπειρίες τους αλλά και τις παρατηρήσεις τους.
Οι προτάσεις για χρήση τεχνολογίας μέσα στις σχολικές τάξεις είναι πολλές και με μεγάλη ποικιλία. Από τις προτάσεις όμως, μέχρι την πραγματοποίησή τους ο δρόμος είναι μεγάλος και κανείς δεν μπορεί να βεβαιώσει πόσοι και πώς εφαρμόζουν όλες αυτές τις ιδέες και τί δυσκολίες αντιμετωπίζουν.
Η νέα κατέυθυνση ενσωμάτωησης δραστηριοτήτων STEM αλλά και η διερευνητική διαδικασία της μάθησης αυτής δημιούργησε μία νέ ατάση συνδυασμού τεχνολογίας και δημιουργικών κατασκευών χρηστικού σκοπού.
Ενήλικες αλλά και κυρίως παιδιά δείχνουν να ενδιαφέρονται ιδιαίτερα στο να "κατασκευάσουν" με απλά υλικά όπως φελός και χαρτόνι χρηστικές και μη συσκευές όπως ένα ρομπότ ή ένα φάρο.
Η ιστορία, η αφήγηση και ακρόασή της έχουν μία ιδιαίτερη δύναμη και επιρροή στην πνευματική, συναισθηματική και νοητική ανάπτυξη του ανθρώπου. Η ανάγκη να ακούμε και να δημιουργούμε ιστορίες είναι εμφανής από την πρώτη μέρα της ζωής του ανθρώπου.
Οι απόψεις και τα δεδομένα γύρω από την εκπαίδευση και τη μαθησιακή διαδικασία είναι λίγο-πολύ σε κοινή γραμμή και δεν διαφέρουν πολύ το ένα από το άλλο, από την άποψη ότι κανένα δεν φαίνεται ακραίο, "περίεργο" ή παράξενο. Υπάρχουν όμως και κάποια στοιχεία που είναι πιο πρωτότυπα, που με την πρώτη ματιά θα μας φαίνονταν "τραβηγμένα".
Η νέα γενιά είναι εξοικειωμένη με τις νέες τεχνολογίες, θεωρώντας ότι αποτελούν μία αυτονόητη παρουσάι στο πραγματικό τους περιβάλλον. Η χρήση τους από παιδιά, νέους αλλά και βρέφη είναι πλέον γεγονός. Το πως η κάθε γενιά αντιλαμβάνεται τη χρήση αυτή είναι μία παράμετρος που αποτυπώνεται σε διάφορες έρευνες.