Πηγές: Άρθρα
Η εκπαίδευση στην ιστορία είναι καίριας σημασίας για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης, την ενθάρρυνση της κριτικής σκέψης, την προώθηση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και την αντιμετώπιση της ρητορικής μίσους.
Η ελληνική έκδοση του Ευρωπαϊκού Πλαισίου για την Ψηφιακή Ικανότητα των Εκπαιδευτικών (European Framework for the Digital Competence of Educators – DigCompEdu) είναι πλέον διαθέσιμη για την εκπαιδευτική κοινότητα σε Ελλάδα και Κύπρο. Η έκδοση στην ελληνική γλώσσα, η οποία διατίθεται στη διεύθυνση https://metrics.ekt.gr/publications/698, αποτελεί προϊόν συνεργασίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου της Κύπρου (ΠΙΚ) και του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ).
Οι κίνδυνοι είναι πραγματικοί και ήδη επηρεάζουν τα μικρά αδέρφια και τους φίλους σας. Μελέτες έχουν συνδέσει τα αυξανόμενα ποσοστά κατάθλιψης, άγχους και αϋπνίας με τη χρήση των κύριων πλατφορμών, καθώς και με τη διαταραχή της εκπαίδευσης και της καθημερινής ρουτίνας. Το ένα τέταρτο του παγκόσμιου πληθυσμού θα μπορούσαν να επηρεαστούν από τα εθιστικά σχέδια που έχουν χρησιμοποιήσει οι εταιρείες τεχνολογίας για την κατασκευή των υπηρεσιών τους. Εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης κατασκευάζουν τις πλατφόρμες τους με τρόπους που τις κάνουν εθιστικές. Οι αλγόριθμοι δείχνουν στα άτομα πράγματα που πιστεύουν ότι θα τα κρατήσουν κολλημένα για περισσότερο.
Η PISA είναι μια παγκόσμια αξιολόγηση που πραγματοποιείται ανά τριετία και μετρά την ικανότητα των 15χρονων μαθητών να εφαρμόζουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους στην κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της πραγματικής ζωής. Στο πλαίσιο της ανάλυσης των βασικών συναφών παραγόντων, διερευνά και τη χρήση των ψηφιακών πόρων για τη μάθηση στο σχολείο και αναλύει τον τρόπο με τον οποίο αυτοί σχετίζονται με τις επιδόσεις των μαθητών.
Οι τρισδιάστατες τεχνολογίες προσφέρουν ευκαιρίες για τη διεύρυνση της πρόσβασης στον πολιτισμό, τη διατήρηση της κοινής μας πολιτιστικής κληρονομιάς και την τόνωση της δημιουργικότητας και της καινοτομίας. Για την υποστήριξη του Twin It! 3D για την πολιτιστική εκστρατεία της Ευρώπης, το 4D Research Lab του Πανεπιστημίου του Άμστερνταμ μοιράζεται πώς η εργασία του χρησιμοποιεί τρισδιάστατες τεχνολογίες στην έρευνα και την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Με αφορμή την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2024, το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας εφιστά την προσοχή στους κινδύνους που απορρέουν από την χρήση των αναδυόμενων τεχνολογιών, όπως αυτή της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) κυρίως από ανήλικους χρήστες. Ήδη έχουν δει το φως της δημοσιότητας περιπτώσεις όπου ανήλικοι, χρησιμοποιώντας εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης, παραποίησαν φωτογραφίες ανήλικων κοριτσιών και άρχισαν να τις διακινούν «για πλάκα» όπως χαρακτηριστικά δήλωσαν εκ των υστέρων. Σήμερα, η πλειοψηφία του «deepfake» υλικού που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο αφορά τη μη συναινετική πορνογραφία. Δηλαδή εμφανίζονται βίντεο πορνογραφικού υλικού όπου έχει αντικατασταθεί το πρόσωπο της γυναίκας ή των γυναικών που πρωταγωνιστούν με το πρόσωπο κάποιας άλλης ή άλλων. Συνήθως τα θύματα είναι διάσημα πρόσωπα όμως δεν αποκλείεται να πέσει θύμα ο οποιοσδήποτε. Το όλο ζήτημα γεννά μεγάλο προβληματισμό όσον αφορά στην προστασία της ιδιωτικότητας στο διαδίκτυο και δυστυχώς μπορεί να καταστήσει κάθε φυσικό πρόσωπο ανεξαρτήτου φύλου, δυνητικό θύμα. Είναι σημαντικό να μιλήσουν γονείς και εκπαιδευτικοί στα παιδιά και τους εφήβους για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει αυτή η πρακτική, οι οποίες είναι σοβαρές και πολυδιάστατες.
Η πολιτειακή παιδεία ή η καλλιέργεια της πολιτειότητας είναι μία σπουδαία θεματική ενότητα αλλά σε μαθητές και μαθήτριες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης συχνά φαντάζει ως κάτι αφηρημένο που δεν τους αφορά. Μέσα από αυτή τη θεματική ουσιαστικά οι μαθητές και οι μαθήτριες διδάσκονται τη δημοκρατία αλλά και την έννοια του οργανωμένου κράτους.
Οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UN Sustainable Development Goals-SDGs) αποτελούν πυξίδα για πολλές προσπάθειες και πρωτοβουλίες ανά τον κόσμο για το περιβάλλον, για τα δικαιώματα, για μια καλύτερη ποιότητα ζωής. Πόσοι όμως από τους μαθητές μας τους γνωρίζουν;
Το ότι η οικογένεια, και οι γονείς πιο συγκεκριμένα, είναι σημαντικοί κρίκοι της αλυσίδας για να είναι ένα παιδί επιτυχημένο αλλά και ευτυχισμένο στο σχολείο είναι κάτι που μάλλον αποτελεί κοινή λογική. Το σκεφτόμαστε όλοι, το πιστεύουμε όλοι και το θεωρούμε και λογικό, αναμενόμενο. Το επιβεβαιώνουν όμως και οι αντίστοιχες έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί και δείχνουν ότι το 96% των δασκάλων θεωρούν ότι η θετική σύμπλεξη των γονιών έχει πολύ θετικά αποτελέσματα στην απόδοση των μαθητών.
Το γνωστό σε όλους debate έχουμε συνηθίσει να το βλέπουμε μόνο ανάμεσα σε πολιτικούς και με τέτοιον τρόπο που καταλήγει να μην ενδιαφέρει παρά ελάχιστους μόνο ανθρώπους. Σαν εργαλείο όμως είναι εξαιρετικά πολύτιμο για να βοηθήσουμε τους μαθητές και τους φοιτητές μας να εμβαθύνουν σε ένα θέμα, να ψάξουν, να οργανώσουν τις πληροφορίες και να φτιάξουν μια συλλογιστική "υπεράσπισης" της άποψής τους.
Πολλά ακούγονται για τη χρήση της τεχνολογίας μέσα στις σχολικές και πανεπιστημιακές αίθουσες και οι συζητήσεις πάνω στα θέματα αυτά μπορεί να είναι μεγάλες και να μην καταλήγουν πουθενά, καθώς πάντα υπάρχουν πολέμιοι και υπέρμαχοι της κάθε άποψης.
Κι όταν λέμε δεν ακούν, δεν εννοούμε ότι είναι "άτακτοι", αλλά δεν ακούν ουσιαστικά, δεν απορροφούν αυτά που τους διδάσκουμε. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι μπορεί να μην είναι πάντα δικό μας το φταίξιμο, αλλά η αλλαγή της διαδικασίας με την οποία πλέον απορροφούν πληροφορία τα παιδιά και οι έφηβοι. Εμείς όμως τι κάνουμε; Υπάρχει τρόπος να αποφύγουμε τη συνεχή επανάληψη που κουράζει και εμάς αλλά και τα παιδιά που μας ακούν;
Οι φοιτητές μας πλέον είναι σε ένα άλλο...επίπεδο από εμάς! Εργαλεία που εμείς θεωρούμε βασικά στην εκπαίδευση, στην έρευνα, στη μελέτη (όπως πχ. το Excel) είναι σχεδόν άγνωστα σε αυτούς και εργαλεία που παίζουν στα δάχτυλά τους, όπως το TikTok, είναι για εμάς είναι άλυτα μυστήρια!