The 4D Research Lab: Τρισδιάστατη μοντελοποίηση και εικονική ανακατασκευή για έρευνα και εκπαίδευση
Οι τρισδιάστατες τεχνολογίες προσφέρουν ευκαιρίες για τη διεύρυνση της πρόσβασης στον πολιτισμό, τη διατήρηση της κοινής μας πολιτιστικής κληρονομιάς και την τόνωση της δημιουργικότητας και της καινοτομίας. Για την υποστήριξη του Twin It! 3D για την πολιτιστική εκστρατεία της Ευρώπης, το 4D Research Lab του Πανεπιστημίου του Άμστερνταμ μοιράζεται πώς η εργασία του χρησιμοποιεί τρισδιάστατες τεχνολογίες στην έρευνα και την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το Εργαστήριο 4D Research (4DRL) στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ χρησιμοποιεί ψηφιακές τρισδιάστατες τεχνολογίες και μεθόδους σε ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών και βοηθά ερευνητές και φοιτητές στα έργα τους. Μέσω συνεργασιών με εξωτερικούς ερευνητές, μουσεία και άλλους πολιτιστικούς φορείς, το εργαστήριο αναλαμβάνει έργα στα οποία χρησιμοποιούνται μεθοδολογίες τρισδιάστατης μοντελοποίησης για την αντιμετώπιση ερευνητικών ερωτημάτων που δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο με παραδοσιακές μεθόδους. Οι μελέτες περιπτώσεων ποικίλλουν, από μεμονωμένα αντικείμενα έως ολόκληρες γειτονιές που καταγράφονται, αναλύονται και ανακατασκευάζονται εικονικά χρησιμοποιώντας εξειδικευμένο λογισμικό και υλικό, όπως drones, τρισδιάστατους σαρωτές και εξοπλισμό φωτογραμμετρίας. Το εργαστήριο συνεργάζεται επίσης σε πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη διεπαφών και ερευνητικών κόμβων όπου τα τρισδιάστατα μοντέλα και οι εικονικές ανακατασκευές μπορούν να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και να εξερευνηθούν σε στενή συνεργασία με τις πηγές τους.
Μία από τις βασικές πτυχές του έργου του 4DRL είναι η εστίαση στην ενδελεχή τεκμηρίωση της διαδικασίας 3D ανακατασκευής και στην ανάπτυξη καινοτόμων ροών εργασίας που μπορούν να γενικευθούν και να εφαρμοστούν ευρέως. Επιπλέον, το εργαστήριο συμμετέχει ενεργά στη δημιουργία διδακτικού υλικού και μαθημάτων σε επίπεδο Bachelor και Master, όπου οι μαθητές μπορούν να εξοικειωθούν με τεχνικές τρισδιάστατης μοντελοποίησης. Με τα χρόνια, το 4DRL έχει πραγματοποιήσει διάφορα έργα όπου έχουν χρησιμοποιηθεί διάφορες προσεγγίσεις τρισδιάστατης μοντελοποίησης για τη διερεύνηση ερευνητικών ερωτημάτων, τη βοήθεια στην αποκατάσταση κατεστραμμένων αντικειμένων και την επικοινωνία ιστορικών αφηγήσεων μέσω καινοτόμων ψηφιακών πλατφορμών.
Για παράδειγμα, ερευνητές στο 4DRL δημιούργησαν ένα Τρισδιάστατη ανακατασκευή του δημαρχείου του 15ου αιώνα στο Γκούντα για τη διερεύνηση της χρήσης αυτού του δημόσιου χώρου (έργο ανάθεσης από Nathan van Kleij) και μια τρισδιάστατη απεικόνιση αρκετών οικοδομικών φάσεων της Πανεπιστημιακής Συνοικίας στο Άμστερνταμ για να οπτικοποιηθούν οι αλλαγές αυτού του συγκροτήματος με την πάροδο του χρόνου (έργο που ξεκίνησε από Λεξ Μπόσμαν και την Πατρίσια Λούλοφ). Ένα ακομα έργο που επικεντρώνεται στην αστική ιστορία είχε στόχο την ανακατασκευή ενός τμήματος της παλιάς εβραϊκής γειτονιάς στο Άμστερνταμ. Κάτω από τον τίτλο «ζωή στο δρόμο(«Street life»), αυτό το έργο αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης πρωτοβουλίας στην οποία το έργο Amsterdam Time Machine συνεργάζεται με το Εβραϊκό Μουσείο να συγκεντρώσει διάφορα σύνολα δεδομένων από αρχεία και συλλογές για το εβραϊκό Άμστερνταμ. Η τρισδιάστατη ανακατασκευή της περιοχής θα χρησιμοποιηθεί ως σημείο πρόσβασης και ερευνητικός κόμβος όπου μπορούν να εξερευνηθούν σύνολα δεδομένων.
Ορισμένα έργα επικεντρώνονται σε μουσειακά αντικείμενα, όπως ένα που ανατέθηκε από το μουσείο στο Μάαστριχτ Bonnefanten , το οποίο είχε ως στόχο να βοηθήσει τη φυσική αποκατάσταση του Shigiory Torbinata. Αυτό το έργο τέχνης δημιουργήθηκε το 1966 από τον Ολλανδό καλλιτέχνη Ferdi Tajiri (1927-1969). Για να διευκολυνθεί η αποκατάσταση του πολύχρωμου υφάσματός του, το οποίο είχε υποστεί ζημιά από τον ήλιο, έγινε μια τρισδιάστατη σάρωση του έργου τέχνης, επιτρέποντας την ψηφιακή αποκατάσταση και επανεκτύπωση του κατεστραμμένου υφάσματος.