Οι τεχνολογικές πλατφόρμες πρέπει να εγκαταλείψουν τα εθιστικά χαρακτηριστικά που βλάπτουν τους νέους
Οι κίνδυνοι είναι πραγματικοί και ήδη επηρεάζουν τα μικρά αδέρφια και τους φίλους σας. Μελέτες έχουν συνδέσει τα αυξανόμενα ποσοστά κατάθλιψης, άγχους και αϋπνίας με τη χρήση των κύριων πλατφορμών, καθώς και με τη διαταραχή της εκπαίδευσης και της καθημερινής ρουτίνας. Το ένα τέταρτο του παγκόσμιου πληθυσμού θα μπορούσαν να επηρεαστούν από τα εθιστικά σχέδια που έχουν χρησιμοποιήσει οι εταιρείες τεχνολογίας για την κατασκευή των υπηρεσιών τους. Εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης κατασκευάζουν τις πλατφόρμες τους με τρόπους που τις κάνουν εθιστικές. Οι αλγόριθμοι δείχνουν στα άτομα πράγματα που πιστεύουν ότι θα τα κρατήσουν κολλημένα για περισσότερο.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει τονίσει τις βλαβερές συνέπειες του εθιστικού διαδικτυακού σχεδιασμού, ιδιαίτερα μέσω των λεγόμενων συστημάτων συστάσεων, τα οποία εξατομικεύουν την εμπειρία ενός χρήστη με βάση τις αλληλεπιδράσεις του με τις πλατφόρμες. Τα συστήματα μπορούν να ενισχύσουν το μίσος, την παραπληροφόρηση, τις πληροφορίες για την αυτοκτονία και τον αυτοτραυματισμό, μεταξύ άλλων επιβλαβών θεμάτων, ακόμη και στις τροφές ανηλίκων. Μια έρευνα για τον αντίκτυπο του συστήματος συστάσεων του TikTok σε νέους έδειξε ότι μετά από μόλις πέντε έως έξι ώρες στο TikTok, σχεδόν τα μισά από τα βίντεο στις ροές δεδομένων των χρηστών σχετίζονταν με την ψυχική υγεία, προκαλώντας πιθανή βλάβη. Μια έρευνα από το Irish Council for Civil Liberties πέρυσι βρήκε το ίδιο και είπε ότι, ως αποτέλεσμα του εθιστικού σχεδιασμού, τα άτομα καταλήγουν να περνούν περισσότερο χρόνο στις πλατφόρμες, επιτρέποντας στις εταιρείες τεχνολογίας να κερδίζουν περισσότερα έσοδα προβάλλοντας διαφημίσεις σε αυτές. Στο YouTube, περισσότερο από το 70% του προβληματικού περιεχομένου που είδαν πάνω από 37.000 εθελοντές δοκιμών, ενισχύθηκε από το σύστημα συστάσεων του YouTube, σύμφωνα με μια αναφορά από το Ίδρυμα Mozilla. Η έρευνα έχει επίσης δείξει ότι στο Facebook οι αλγόριθμοι συστάσεων έχουν δώσει προτεραιότητα στην παραπληροφόρηση για να αυξήσουν τα ποσοστά αφοσίωσης.
Όλα αυτά αναμφισβήτητα δείχνουν ότι τα επιχειρηματικά μοντέλα των μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας εξαρτώνται από τη συμμετοχή των ανθρώπων στις πλατφόρμες τους για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και αποδεικνύουν ότι η ενίσχυση του επιβλαβούς περιεχομένου επιδεινώνει ζητήματα ψυχικής υγείας για όλους, ιδιαίτερα τους νέους.
Μια μεγάλη έρευνα σε περισσότερους από μισό εκατομμύριο νέους ηλικίας 11 έως 18 ετών στο Ηνωμένο Βασίλειο τον περασμένο μήνα διαπίστωσε ότι η υγεία και η ευημερία ήταν το μεγαλύτερο μέλημά τους. Στις ΗΠΑ, μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας αντιμετωπίζουν μηνύσεις που κατατίθεται από σχολικές περιφέρειες. Και στην Ευρώπη, οι ομάδες της κοινωνίας των πολιτών εκφράζουν επίσης ανησυχίες σχετικά με τις επιπτώσεις των μοντέλων επιτήρησης αυτών των εταιρειών.
Αλλά πρέπει να προχωρήσουμε πέρα από την απλή ευαισθητοποίηση. Ένα από τα βασικά μέτρα που ζητούν πολλοί ειδικοί είναι η απενεργοποίηση συστημάτων συστάσεων που βασίζονται σε προφίλ από προεπιλογή και εισάγοντας μια απαγόρευση των διαφημίσεων παρακολούθησης να αλλάξουν τα επιχειρηματικά κίνητρα των πλατφορμών. Οι διαφημίσεις παρακολούθησης είναι επιβλαβείς, καθώς βασίζονται στην παρακολούθηση των δραστηριοτήτων των ανθρώπων στο διαδίκτυο και συλλέγουν τεράστιο όγκο δεδομένων. Ορισμένες έρευνες έχουν ήδη δείξει ότι οι διαφημίσεις μπορούν να κάνουν διακρίσεις και να επηρεάσουν την ψυχική ευεξία των παιδιών, της νεολαίας και των ενηλίκων. Οι πλατφόρμες δεν χρειάζονται αυτά τα συστήματα για να λειτουργήσουν τεχνικά. Υπάρχουν ήδη εναλλακτικές λύσεις στα συστήματα συστάσεων, όπως κατηγορίες περιεχομένου που επιλέγονται από τους χρήστες ή επιμελούνται οι ειδικοί, και η κατάταξη περιεχομένου με βάση παράγοντες όπως οι προβολές, η φήμη του συγγραφέα και τα σχόλια των χρηστών. Μια λύση που προτείνεται τακτικά, τα εργαλεία επαλήθευσης ηλικίας, θα αφαιρούσε απλώς το δικαίωμα των νέων να έχουν πρόσβαση σε νόμιμες διαδικτυακές υπηρεσίες. Αντίθετα, είναι το εκμεταλλευτικό επιχειρηματικό μοντέλο της Big Tech που πρέπει να αλλάξει. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να μας ενδυναμώσουν και να μας ενθουσιάσουν, μπορούν να μας επιτρέψουν να συνδεθούμε με άλλους και να συνδημιουργήσουμε τις κοινωνίες μας. Αλλά αυτό είναι εφικτό με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χωρίς εθιστικά και ληστρικά χαρακτηριστικά.
Για να συμβεί αυτό, χρειαζόμαστε φιλόδοξους νομοθέτες που να μπορούν να επιβάλλουν αποτελεσματικά τους υφιστάμενους νόμους όπως ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση και να προχωρήσουν περαιτέρω απαγορεύοντας τα εθιστικά συστήματα που δεν ρυθμίζονται επί του παρόντος. Επιπλέον, πρέπει να εξουσιοδοτήσουν τους ανθρώπους να ελέγχουν τις διαδικτυακές ροές τους, απαιτώντας από τις εταιρείες τεχνολογίας να απενεργοποιούν τέτοια συστήματα από προεπιλογή. Μόνο τότε μπορούμε να επωφεληθούμε από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που μας δίνουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε θετικούς ψηφιακούς χώρους.