Πηγές: Άρθρα
Κατά τη διάρκεια της άνοιξης γονείς και κηδεμόνες ή μεγαλύτερα αδέρφια κλήθηκαν να αναλάβουν τον ρόλο του εκπαιδευτικού στις πρωτόγνωρες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊου. Μέσα από τη διαδικασία της εξ αποστάσεως αλλά και της σύγχρονης διδασκαλίας συχνά οι γονείς παραδέχτηκαν πως δυσκολεύτηκαν να ακολουθήσουν τον ρυθμό αυτής της κατάστασης και να κατανοήσουν πλήρως ποιος είναι ο ρόλος τους.
Μπορεί κάποιος να συναντήσει τον ρατσισμό σε όλα τα μέρη του κόσμου. Τώρα είναι σε έξαρση στην Αμερική αλλά κάλλιστα μπορεί να τον συναντήσει κανείς και στην Ελλάδα, δίπλα του. Μετά τα τελευταία γεγονότα που συμβαίνουν, τις διαμαρτυρίες, τα επεισόδια, είναι σημαντικό οι εκπαιδευτικοί ανά τον κόσμο να μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές τους αυτόν τον θυμό που έχουν να τον διοχετεύουν σε δράσεις που θα βοηθήσουν το κοινωνικο σύνολο αλλά και τους ίδιους.
Το 2020 είναι μια χρονιά που μας έχει δοκιμάσει και ακόμα δεν έχει φτάσει καν στο τέλος της! Μας έχει δοκιμάσει και γενικά σαν ανθρωπότητα αλλά και ειδικότερα σαν εκπαιδευτικούς, με όλες τις απότομες αλλαγές που έφερε και την αναγκαστική προσαρμογή στις νέες συνθήκες της εξ' αποστάσεως εκπαίδευσης. Τα προβλήματα που προέκυψαν αλλά και ανακαλύφθηκαν πολλά, τα κενά ακόμα περισσότερα και τελικά οι εκπαιδευτικοί σε όλες τις βαθμίδες αναρωτιούνται πώς θα είναι το μέλλον στο επάγγελμά τους.
Η νέα αυτή κατάσταση που βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη έχει προκαλέσει τον προβληματισμό σε παγκόσμιο επίπεδο τόσο σε πολιτικούς όσο και σε διεθνείς οργανισμούς υγείας για το πώς θα δημιουργήσουν οδηγούς λειτουργίας των δομών κοινωνικής δραστηριότητας. Από αυτή την κατάσταση είναι φυσικό πως δεν θα μπορούσε η εκπαίδευση και τα σχολεία να αποτελέσουν εξαίρεση.
Εκπαίδευση δεν είναι μόνο το σχολείο, παρόλο που συνηθίζουμε να μιλάμε περισσότερο γι' αυτό! Τείνουμε να ξεχνάμε ότι και η ανώτερη εκπαίδευση έχει ανάγκη από βήματα μπροστά, από καινοτομία ώστε να μπορέσει να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες που συνεχώς προκύπτουν και, γιατί όχι, να προπορευτεί από αυτές.
Σε όλες τις χώρες του κόσμου οι συζητήσεις για το άνοιγμα των σχολείων, μετά το απότομο κλείσιμο λόγω covid19, είναι στην καθημερινή ατζέντα με πολλά επιχειρήματα υπέρ και κατά. Οι αποφάσεις προφανώς θα ληφθούν ανάλογα με τις περιστάσεις που υφίστανται σε κάθε χώρα, αλλά μερικά αποτελέσματα και παρατηρήσεις είναι παντού τα ίδια.
Η διαδικτυακή εκπαίδευση, από εκεί που ήταν η εξαίρεση, έγινε ο κανόνας. Και μπορεί στην αρχή να έγινε λόγω εξαναγκασμού από τις περιστάσεις και τις συνθήκες αλλά τώρα πλέον, που έχει καταλαγιάσει ο πρώτος πανικός, για κάποιους είναι επιλογή από τη στιγμή που είδαν ότι δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που λειτουργεί καλύτερα και πιο αποδοτικά για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Η νέα πραγματικότητα των εκπαιδευτικών σε όλον τον κόσμο είναι οι τηλεδιασκέψεις και τα διαδικτυακά μαθήματα! Κάποιοι είναι γεννημένοι για την κάμερα αλλά για κάποιους είναι πολύ δύσκολο να προσαρμοστούν και, κυρίως, να αποδώσουν στις νέες αυτές συνθήκες. Επειδή λοιπόν αυτή η κατάσταση δείχνει ότι θα γίνει η νέα κανονικότητα, γι' αυτό το σχολικό έτος τουλάχιστον, το άρθρο αυτό μπορεί να είναι η σανίδα σωτηρίας σας!
Η σχέση δασκάλου και μαθητή είναι από τις πιο σημαντικές που δημιουργούμε, εκτός της οικογένειάς μας. Είναι κρίσιμο λοιπόν αυτή η σχέση να είναι υγιής και δυνατή ακόμα και σε αυτές τις μέρες που διανύουμε τώρα, που είμαστε όλοι στα σπίτια μας και προσπαθούμε να προσαρμοστούμε σε μια νέα πραγματικότητα. Με τα σχολεία να είναι κλειστά λοιπόν και την επικοινωνία μεταξύ μαθητών και δασκάλων να γίνεται ηλεκτρονικά και αρκετά πιο αποσπασματικά, είναι απαραίτητο να βρεθούν τρόποι αυτή η σχέση να διατηρηθεί ακέραια.
Η καθημερινότητα πλέον έχει αλλάξει για άλλους από τη στιγμή που μένουμε σπίτι! Υπάρχουν όμως και κάποιες κατηγορίες επαγγελματιών που θα πρέπει να συνεχίσουν την εργασία τους και μάλιστα πολύ διαφορετικά από πριν, σε νέες συνθήκες και με νέες υποδομές. Εκεί ανήκουν και οι δάσκαλοι, οι εκπαιδευτικοί διαφόρων βαθμίδων που καλούνται το μάθημα που έκαναν μέσα σε μια σχολική τάξη ή σε μία πανεπιστημιακή αίθουσα να το κάνουν πλέον από το σαλόνι τους. Ανεβαίνει όμως και άλλο το επίπεδο δυσκολίας κάποιες φορές...Τί γίνεται όταν είναι ταυτόχρονα και γονείς μικρών παιδιών;
Τα σχολεία είναι πλέον κλειστά αρκετές ημέρες. Ο όποιος ενθουσιασμός των πρώτων ημερών και οι επιπλέον απαγορεύσεις έρχονται να δυσκολέψουν την καθημερινότητα και κυρίως τις αντοχές παιδιών και γονιών. Η διαδικτυακή διδασκαλία θα μπει για τα καλά στη ζωή μας αλλά τί μπορούμε να κάνουμε για να διατηρήσουμε έναν ρυθμό...σχολείου μέσα στο σπίτι ώστε να υπάρχει μια "αίσθηση ρουτίνας" που θα φέρει ηρεμία και πράγματα να έχουμε να κάνουμε και να περιμένουμε.
Σε μία εποχή που τα παιδιά έχουν στα χέρια τους τα πάντα με το πάτημα ενός πλήκτρου και όλες τις πληροφορίες με μια απλή αναζήτηση στο κινητό τους είναι πολύ δύσκολο να τους τραβήξεις την προσοχή και κυρίως να τους την κρατήσεις. Και πόσο πιο δύσκολος φαντάζει αυτός ο "πόλεμος" για την προσοχή τους όταν μιλάμε για εκπαίδευση από απόσταση, μαθήματα και εργασίες.
Τα χρόνια περνούν και πρέπει πάντα να έχουμε στο μυαλό μας ότι τα πράγματα αλλάζουν και δεν θα είναι πάντα στό χέρι μας να ελέγχουμε αυτές τις αλλαγές ή και να τις εμποδίζουμε αν δεν μας αρέσουν. Οι ψηφιακές τεχνολογίες, το διαδίκτυο, τα ψηφιακά εργαλεία κοκ. είναι η νέα πραγματικότητα και η σχολική τάξη πρέπει να προσαρμοστεί και να τα ενσωματώσει. Ήδη σε πολλές περιπτώσεις αυτά τα εργαλεία έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί στις εκπαιδευτικές διαδικασίες, με ιδιαίτερη επιτυχία και πολύ αξιόλογα αποτελέσματα.