Πηγές: Άρθρα
Η ψηφιακή επανάσταση στην εκπαίδευση με όλα αυτά τα νέα εργαλεία και το διαδίκτυο και τις αντίστοιχες ελπίδες που τα συνοδεύουν, είναι από τα πιο συνηθισμένα θέματα συζήτησης ανάμεσα σε ειδικούς, εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές. Τελικά, πρόκειται για επανάσταση; Ή είναι απλά μια σπατάλη χρήματος;
Οι λίγο μεγαλύτεροι σε ηλικία θυμούνται τις προβλέψεις που γίνονταν παλιότερα για το μέλλον, για το πώς η τεχνολογία θα τα άλλαζε όλα και σιγά σιγά οι άνθρωποι θα παραγκωνίζονταν ώστε τη θέση τους να πάρουν οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές οι οποίοι θα είχαν πλέον την ευφυΐα να αντιδρούν σε ερεθίσματα και να λαμβάνουν αποφάσεις από μόνοι τους.
Οι συνδεδεμένες τάξεις μπορούν να ξεπεράσουν τα φυσικά εμπόδια και να δημιουργήσουν συζητήσεις με ανθρώπους από άλλες τάξεις, πολιτισμούς και κοινότητες. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν χώρους για τους μαθητές να μοιραστούν τις ιστορίες τους, τόσο μέσα όσο και πέρα από την τάξη. Παρέχει επίσης ευκαιρίες για να ακουστούν οι ιστορίες τους πέρα και από το σχολείο τους. Τέλος, βοηθούν τους μαθητές να αναγνωρίσουν τη δύναμη της προσωπικής φωνής τους.
Η αρχή της σχολικής χρονιάς παραδοσιακά λειτουργεί ως μία επανεκτίμηση της προηγούμενης και ως ένα νέος σχεδιασμός για την επομένη με αποφυγή λανθασμένων τεχνικών και προσθήκη νέων προσεγγίσεων της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Τα παιδιά που βρίσκονται τώρα στο σχολείο, ειδικότερα αν αναφερόμαστε σε μικρές τάξεις, δεν έχουν γνωρίσει τον κόσμο χωρίς το διαδίκτυο. Γεννήθηκαν με αυτό και έμαθαν να το χρησιμοποιούν πριν καν μάθουν να διαβάζουν. Σε τι ποσοστό όμως γνωρίζουν να το χρησιμοποιούν σωστά;
Η χρήση του ιστολογίου (blog) στην εκπαίδευση πλέον είναι πολύ διαδεδομένη στις μέρες μας και συνεχώς νέα εύχρηστα και απλά εργαλεία αναπτύσσονται που βοηθούν ενήλικες και ανήλικους να δημιουργήσουν το δικό τους ιστολόγιο για εκπαιδευτικούς και όχι μόνο σκοπούς.
Η Εκπαίδευση βιώνει μια τεχνολογική επανάσταση. Οι πίνακες έχουν αντικατασταθεί από smartboards και το βαθμολόγιο του δασκάλου δημοσιεύεται πλέον στο διαδίκτυο με μια ασφαλή σύνδεση για τους γονείς. Η τεχνολογία έχει ακόμη διεισδύσει στην τάξη με τα tablet και τις τηλεδιασκέψεις που ενισχύουν την εμπλοκή των μαθητών και τη δημιουργία περισσότερων ευκαιριών για την εξ αποστάσεως μάθηση.
Όσοι είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και παρακολουθούν την επικαιρότητα δεν γίνεται να μην έχουν προσέξει ότι τον τελευταίο καιρό διοργανώνονται όλο και περισσότερα hackathons ακόμα και από επίσημους φορείς.
Το παιχνίδι είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το παιδί, είναι άλλωστε κοινώς αποδεκτό πως μέσα από το παιχνίδι ανακαλύπτει τον κόσμο, αποκτά κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες, ικανοποιεί συναισθηματικές ανάγκες και θέτει τις βάσεις του για τις πρώτες γνώσεις του.
Η τεχνολογία με τις απεριόριστες δυνατότητες και ευκολίες που παρέχει μέσα από τη χρήση υπολογιστών, κινητών τηλεφώνων και tablet αποτελεί σήμερα αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας των παιδιών τα οποία από μικρή ηλικία γνωρίζουν να χειρίζονται άψογα τις συσκευές αυτές.
Στην ψηφιακή εποχή, όπου όλα γίνονται πιο απλά αλλά και ταυτόχρονα πιο περίπλοκα, είναι σημαντικό τα παιδιά να μαθαίνουν πώς μπορούν να στέκονται με ασφάλεια, σωστούς τρόπους και αξιοπρέπεια μέσα στο ψηφιακό περιβάλλον που δημιουργούν τα κοινωνικά μέσα αλλά και το διαδίκτυο γενικότερα.
“…software is eating the world.” είχε πει ο Marc Andreessen συνιδρυτής του Netscape. Όταν όμως πρόκειται για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο Marc Andreessen έκανε λάθος. Τα λογισμικά ποτέ δεν θα «φάνε» την τριτοβάθμια εκπαίδευση, γιατί η τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν είναι σαν τα δισκοπωλεία, τα viedoclub και τους ταξιδιωτικούς πράκτορες.
Το Σχολείο 2.0 είναι το σχολείο του μέλλοντος, με όλες τις αλλαγές που έχουν αναφερθεί κατά καιρούς που προέρχονται και από το πέρασμα του χρόνου αλλά και από την ένταξη της τεχνολογίας στην καθημερινότητα των δασκάλων και των μαθητών εντός και εκτός τάξης.