Ακαδημαϊκή ακεραιότητα 2.0: διατήρηση των αξιών και της διαφάνειας στον ψηφιακό κόσμο!
Μαζί με τις ευκαιρίες που φέρνει το Διαδίκτυο έρχονται και οι προκλήσεις - ιδιαίτερα γύρω από τα ζητήματα της ακαδημαϊκής ακεραιότητας και πιο συγκεκριμένα της λογοκλοπής. Από το ΜΙΤ η ακαδημαϊκή ακεραιότητα, ορίζεται ως: «μια δέσμευση, ακόμη και παρά τις αντιξοότητες, σε πέντε θεμελιώδεις αξίες: εντιμότητα, εμπιστοσύνη, δικαιοσύνη, σεβασμό και ευθύνη που επιτρέπουν στην πανεπιστημιακή κοινότητα να κάνει τα ιδανικά πράξη».
Ένας χρήσιμος οδηγός που δημοσιεύθηκε από το Πανεπιστήμιο του Maryland (UMCU), απαριθμεί τέσσερις διαφορετικούς τύπους ακαδημαϊκής ανεντιμότητας: λογοκλοπή (τόσο εκούσια όσο και ακούσια), εξαπάτηση, κατασκευή και υποβοήθηση της ανεντιμότητας. Όλα τα παραπάνω είδη διευκολύνεται από την ελεύθερη ροή των πληροφοριών στο διαδίκτυο, όμως ο παγκόσμιος ιστός δεν είναι ο μόνος λόγος, που η ακαδημαϊκή ακεραιότητα αποτελεί μια πρόκληση για τα σύγχρονα θεσμικά όργανα.
Δεν είναι όμως μόνο η πρόσβαση στο διαδίκτυο που ευνοεί τη λογοκλοπή. Οι ίδιοι οι μαθητές και οι φοιτητές δεν φαίνεται να αντιλαμβάνονται πως η ιδιοποίηση έργων ή ιδεών τρίτων είναι επιλήψιμη, οδηγώντας τα ιδρύματα στη χρήση εργαλείων «εντοπισμού λογοκλοπής», όπως το λογισμικό Turnitin. Αυτό που πρέπει να διερευνηθεί είναι τρόποι για την ανάπτυξη υγιών πολιτικών και πρακτικών που θα επιτρέψουν στα πανεπιστήμια να παραμείνουν καινοτόμα και ανοικτά προστατεύοντας ταυτόχρονα την επιδίωξη της μάθησης και της πρωτότυπης σκέψης.