Από το Φουρφουρά στο Σάμερχιλ
Η δημοκρατική παιδεία και ο τρόπος που αυτή εξελίχθηκε και εξελίσσεται ακόμα είναι μία ενδιαφέρουσα παράμετρος για τον εκπαιδευτικό χώρο στην εποχή μας η οποία έχει ανάγκη τη διάδοση και ανάδειξη των δημοκρατικών έννοιων.
Ένα φιλόδοξο εγχείρημα που υλοποιείται με τη συνεισφορά όλων αποτυπώνει το οδοιπορικό των εναλλακτικών μορφών εκπαίδευσης σε χώρο και χρόνο. Ειδικότερα, μια ταινία ντοκιμαντέρ με κύριο θεματικό άξονα τις εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης , την ελευθεριακή παιδεία και τα δημοκρατικά σχολεία, από τα παιδιά για τα παιδιά. Όπως αναφέρει ο κινηματογραφιστής Ευ'αγγελος Βλαχάκης η απόφαση για τη δημιουργία αυτού του ντοκιμαντέρ, λήφθηκε κατά τη διάρκεια μιας μικρής χρονικής περιόδου περισυλλογής με αφορμή την παραμονή τους στο ορεινό χωριό του νομού Ρεθύμνης, Φουρφουράς, όπου λειτουργεί το πρώτο Σχολείο της Φύσης και των Χρωμάτων. Το σχολείο αυτό θα μποορύσε να χαρακτηριστεί ως μία διαφορετική προσέγγιση στη μάθηση σε σχέση με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Το ντοκιμαντερ αποτυπώνει την καθημερινότητα του σχολείου, μέσω της 10χρονης κόρης τους με το όνομα Μελίνα. Το γεγονός της συμμετοχής της στο συγκεκριμένο σχολικό περιβάλλον, έφερε στην επιφάνεια ερωτήματα σχετικά με την φύση της εκπαίδευσης και σε συσχετισμό με τη λειτουργία σχολείων προτύπων της λεγόμενης αντιαυταρχικής εκπαίδευσης, κινόντας έτσι το ενδιαφέροννα αναδειχθούν πιο συγκεκριμένα στα ζητήματα που θίγει η λειτουργία ενός τέτοιου παραδείγματος μέσα στο υπάρχον θεσμικό και κοινωνικό πλαίσιο.
Το σπουδαίο και το αξιοσημείωτο είναι πως το ντοκιμαντέρ αποτελεί μια πλατφόρμα δημιουργικής διάδρασης ή διαδραστικής δημιουργίας, με το ανοιχτό σε περιεχόμενο οπτικοακουστικό υλικό που συγκεντρώνεται από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές. Η βασική ιδέα είναι να οργανώνεται σε κάθε σχολείο που επισκεπτόμαστε ένα μικρό εργαστήρι δημιουργίας ντοκιμαντέρ και να αφήνουμε μετά τα ίδια τα παιδιά και τους δασκάλους να φτιάξουν το κομμάτι που θα συμπεριληφθεί στην τελική ταινία. Με αυτόν τον τρόπο γίνονται κοινωνοί σε ένα ομαδοσυνεργατικό πρότζεκτ (εργασία δράσης) με όλα τα γνωστά οφέλη, βοηθώντας μας παράλληλα να εντάξουμε την’ έννοια της δημοκρατίας στο ίδιο το σώμα της ταινίας, με λίγα λόγια μια απόπειρα ώστε η φόρμα να ακολουθεί με συνέπεια το περιεχόμενο.
Για τις ανάγκες παραγωγής της ταινίας αυτής που είναι αυτοχρηματοδοτούμενη, έχει δημιουργηθεί μια καμπάνια crowdfunding(συμμετοχικής χρηματοδότησης).