Μεταναστευτική εκπαιδευτική πολιτική
Η εκπαίδευση για πολλούς αποτελεί τον καθρέπτη των κοινωνικών, πολιτικών, πολιτιστικών και τεχνολογικών όψεων της κάθε κοινωνίας και ιστορικής στιγμής. Μία συχνή και καθημερινή εικόνα είναι το κύμα προσφύγων που αναζητούν μία νέα ζωή. Ανάμεσα από όλες τις άλλες προκλήσεις στο μείζον θέμα του προσφυγικού το κάθε κράτος πρέπει να διατυπώσει και να εφαρμόσει και ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα πετυχημένης ενσωμάτωσης των μαθητών αυτών στο εκάστοτε εκπαιδευτικό σύστημα κάθε χώρας.
Η συγγραφέας και blogger Rubin στο άρθρο της αναρωτιέται διαβάζοντας την έρευνα από το πρόγραμμα της PISA αν τελικά η χαμηλή απόδοση των μαθητών αυτών αν σχετίζεται με τον τρόπο που κάθε κράτος επιτυγχανει να ενσωματώσει τους μαθητές που προέρχονται από αλλοδαπούς γονεις ή επηρεάζεται από το οικονομικό και κοινωνικό τους υπόβαθρο.
Αυτή η έρευνα που τοποθεεί κυρίως το πρόβλημα στο δευτερο παράγοντα αντικατροπτίζει μία ρεαλιστική εικόνα της εποχής μας.
Το ερώτημα αυτό καθώς και άλλα που σχετίζονται με την εκπαιδευτική διάσταση της προσφυγικής κρίσης απαντοούν οι Francesca Borgonovi και Mario Piacentini αναλυτές σε θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής.
Στην πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που ακολουθεί είναι σημαντικό να υπογραμμιστούν βασικά στοιχεία αυτής όπως το φαινόμενο υπαρξης ιδιαίτερα ισχυρού κινήτρου μάθησης από μαθητές που προέρχονται από πρόσφυγες γονείς κάτι που καθιστά στόχο μας να μειωθούν τα κοινωνικο-οικονομικά μιονεκτήματα πο επηρεάζουν τη μαθησιακή διαδικασία αυτών των μαθητών. Ένα άλλο βασικό σημείο είναι πως πρόσφυγες ίδιας εθνικότητας παρουσιάζουν διαφορετικά μαθησιακά αποτελέσματα και στάσεις συμπεριφορών σε σχέση με τη χώρα που ζουν. Γίνεται, λοιπόν, κατανοητό πως είναι σημαντικό να οργανωθεί ένα σχέδιο εκπαιδευτικής πολιτικής για την ομαλή και βέλτιστη προσαρμογή των προσφύγων στην εκπαιδευτική και κοινωνική ζωή της σύγχρονης κοινωνίας υιοθετώντας έτσι ανοικτές μορφές εκπαίδευσης που ελαχιστοποιούν τα φυσικά εμπόδια μάθησης που συχνά δημιουργούνται από το οικογενειακό και οικονομικό περιβάλλον τους.